mandag 23. november 2009

Et ekte prinsessehus





Jeg gikk ofte tur med mamma når jeg var liten og en dag tok hun meg med til dette helt spesielle huset for å vise meg en ekte ridderborg som hun sa. Den gangen kunne du vel egentlig ikke kalle det et hus, det besto av en stor sal, noen små rom oppe og et stort nede som jeg tror ble brukt til billiard og diverse kortspill, men jeg ble kjempefasinert av dette huset og har siden den gang tatt det med i utallige drømmer og fantasier om hvordan det ville være å bo der.

Litt historikk:
Det ble i sin tid bygget av en kjøpmann som hadde tjent seg rik på kaffe import under første verdenskrig og som ønsket seg et "lysthus" hvor han kunne underholde diverse gjester.

Veggene er dekorert av en lokal kunstner som ble betalt med kost og losji så lenge han jobbet der.

Huset har gått under navnet "kaffehuset" ,det var jo bygget med penger tjent på kaffeimport

Det kalles også "Ridderborgen"
eller bare "Borgen"

Og, det spøøøøker der! :):)


Det ble testamentert til havforskningsinstituttet og ble i en periode brukt av dem men sto så tomt i mange år før det ble solgt til et eiendomsutviklings selskap.

De totalrenoverte det og la til bad, kjøkken og slike ting et hus trenger for å bli beboelig og la det ut for salg igjen.

Det er et aldeles utrolig flott eventyrhus på alle måter, MEN..Det ligger rett under innflygningen til en av landets største flyplasser. What a waste!!






1 kommentar:

  1. En skikkelig prinsessefestning.... men mister nok litt sjarm når beliggenheten er der den er ja! Utrolig lekker peis du bestiller deg, dere må jo bare få besøk av nissen i år:):)

    H

    SvarSlett